Spis treści
-
Dla uczestnika
1.1. Dobry mówca – retoryka
1.2. Debata – podstawy
1.3. Debata – jak debatować w konkretnej roli?
1.4. Jak zostać najlepszą osobą w debacie? -
Dla nauczycieli
2.1. Idea debat i rozwój młodzieży przez debaty
2.2. Jak zorganizować debatę w szkole?
2.3. Jak posędziować debatę w szkole? – poradnik dla nauczycieli i uczniów -
Dla miasta, organizacji partnerskiej, młodzieżowej rady
3.1. Dlaczego warto organizować debaty w gminie?
3.2. Debata jako narzędzie edukacyjne, promocyjne i partycypacyjne
Kliknij aby pobrać podręcznik!
Dialog młodzieżowy w małej ojczyźnie
Projekt ma na celu promowanie debat oksfordzkich jako narzędzia edukacyjnego dla uczniów szkół podstawowych w małych gminach i miastach. W ramach projektu zorganizowanych zostanie aż 6 lokalnych lig, przy współpracy z Gminnymi Ośrodkami Kultury lub Bibliotekami. Celem projektu będzie wprowadzenie idei debatowania do mniejszych ośrodków i wdrażanie uczestników już w szkole podstawowej w aktywności mające pozytywny wpływ na rozwój kluczowych umiejętności, takich jak:
– zdolności interpersonalne,
– krytyczne myślenie
– praca w grupie,
– umiejętności autoprezentacji,
– budowanie merytorycznej argumentacji.
Szkolenia
Na wszystkich uczestników projektu czekają kompleksowe szkolenia w ramach trzech bloków tematycznych:
1. Zasady debaty oksfordzkiej
2. Argumentacja i przekonywanie w debacie
3. Wystąpienia publiczne – jak przygotować się do wystąpienia i poradzić sobie ze stresem?
Poza warsztatami dla młodych debatantów, rozwijać będziemy także umiejętności osób, które na co dzień pracują z młodzieżą. Przeprowadzimy specjalne lekcje, kierowane do pracowników Bibliotek i Ośrodków Kultury, które przygotują ich do samodzielnego korzystania z narzędzia dydaktycznego, jakim jest debata oksfordzka.
Debaty
Aby przetestować nowopoznane umiejętności w praktyce, na uczestników czeka seria debat między uczestniczącymi w projekcie szkołami. Debaty sędziowane będą przez doświadczonych sędziów KSM oraz uczestników szkolenia dla Gminnych Ośrodków Kultury i Bibliotek. Po każdej debacie uczniowie otrzymają indywidualną i drużynową informację zwrotną. Zwycięzcy pierwszej rundy debat spotkają się w debacie finałowej, na którą zaproszeni zostaną także lokalni liderzy społeczni i politycy.
W ramach projektu opublikowany zostanie także mini-podręcznik pt. „Debata Oksfordzka w szkole podstawowej”, który będzie cennym materiałem dydaktycznym dla osób, które chcą wprowadzić debaty oksfordzkie do swojej lokalnej społeczności.
Zobacz realizacje projektu!
Kliknij, żeby dowiedzieć się więcej
Skawina
W warsztatach prowadzonych na teranie Skawiny wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: w Kopance, Jaśkowicach, Rzozowie oraz Borku Szlacheckim. Zajęcia odbyły się w urokliwym Pałacyku „Sokół”, udostępnionym dzięki współpracy z Centrum Kultury i Sportu w Skawinie.
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadzony został przez naszego trenera, Jakuba Kozłowskiego.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Gabriela Klimczyk.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadził je Jakub Kozłowski.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „W szkole podstawowej powinien obowiązywać zakaz używania telefonów komórkowych.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Pierwsza runda debat
Finał projektu
Proszowice
W warsztatach prowadzonych na teranie Proszowic wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych:
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach
Szkoła Podstawowa im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie
Szkoła Podstawowa nr 2 w Proszowicach im. 6 Brygady Powietrznodesantowej gen. bryg. S. Sosabowskiego
Szkoła Podstawowa im. E. Kleszczyńskiego w Radziemicach
Zajęcia odbyły się w ślicznym Centrum Kultury i Wypoczynku w Proszowicach.
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadzony został przez naszą trenerkę, Gabrielę Klimczyk.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Anna Kulma.
2. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Gabriela Klimczyk.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Runda eliminacyjna
Finał projektu
Olesno
W warsztatach prowadzonych na teranie Olesna wzięli udział uczniowie 5 okolicznych szkół podstawowych:
Szkoła Podstawowa im.Bł. Ks.Kard. Stefana Wyszyńskiego
Szkoła Podstawowa w Borkach
Zespół Szkolno – Przedszkolny w Radgoszczy
Szkoła Podstawowa w Szczucinie im. Adama Mickiewicza
Szkoła Podstawowa im. Bł. Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego
Zajęcia odbyły się w Gminnej Bibliotece Publicznej w Oleśnie.
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej, poprowadziła go nasza trenerka, Anna Kulma.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Dariusz Staroń.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych a poprowadziła je Irena Worobkiewicz.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Runda eliminacyjna
Finał
Ryglice
W warsztatach prowadzonych na teranie Ryglic wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych:
Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowalowej
Szkoła Podstawowa im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zalasowej
Szkoła Podstawowa im. Czesława Wojewody w Lubczy
Szkoła Podstawowa im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Ryglicach
Etapy projektu:
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej poprowadził Kacper Nowina-Konopka.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Irena Worobkiewicz.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Irena Worobkiewicz.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!3
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Pierwsza runda debat
Finał
Szczurowa
W warsztatach prowadzonych na teranie Szczurowej wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych:
Publiczna Szkoła Podstawowa w Niedzieliskach
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Zaborowie
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mjr Henryka Sucharskiego w Woli Przemykowskiej
Szkoła Podstawowa w Wietrzychowicach im. S. Miłkowskiego
Zajęcia odbyły się w Gminnym Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w Szczurowej.
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadził je nasz trener, Krzysztof Buła.
2. Drugie zajęcia, ponownie poprowadzone zostały przez Krzysztofa, a dotyczyły skutecznej argumentacji
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Gabriela Klimczyk.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Pierwsza runda debat
Finał
Tuchów
W warsztatach prowadzonych na teranie Tuchowa wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych:
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piotrkowicach
Szkoła Podstawowa im. prof.Jana Sajdaka w Burzynie
Publiczna Szkoła Podstawowa w Mesznej Opackiej
Szkoła Podstawowa im. Stanisław Staszica w Tuchowie.
Zajęcia odbyły się w ślicznym Domu Kultury w Tuchowie.
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadził je nasz trener, Kacper Nowina-Konopka.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadzone zostały przez Dariusza Staronia.
3. Ostatnie zajęcia, poprowadził Kacper Nowina-Konopka, a dotyczyły wystąpień publicznych.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.”
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!
Warsztat 1
Warsztat 2
Warsztat 3
Debata eliminacyjna
Finał
Zadanie publiczne „Dialog młodzieżowy w małej ojczyźnie” sfinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach NOWEFIO na lata 2021-2030