Spis treści

  1. Dla uczestnika

    1.1.  Dobry mówca – retoryka
    1.2.  Debata – podstawy
    1.3.  Debata – jak debatować w konkretnej roli?
    1.4.  Jak zostać najlepszą osobą w debacie?
  2. Dla nauczycieli 

    2.1.  Idea debat i rozwój młodzieży przez debaty
    2.2.  Jak zorganizować debatę w szkole?
    2.3.  Jak posędziować debatę w szkole? – poradnik dla nauczycieli i uczniów
  3. Dla miasta, organizacji partnerskiej, młodzieżowej rady

    3.1.  Dlaczego warto organizować debaty w gminie?
    3.2.  Debata jako narzędzie edukacyjne, promocyjne i partycypacyjne 

Kliknij aby pobrać podręcznik!

Pozostań z nami w kontakcie!
e-book

Klikając „Pobierz” wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych.

Dialog młodzieżowy w małej ojczyźnie

Projekt ma na celu promowanie debat oksfordzkich jako narzędzia edukacyjnego dla uczniów szkół podstawowych w małych gminach i miastach. W ramach projektu zorganizowanych zostanie aż 6 lokalnych lig, przy współpracy z Gminnymi Ośrodkami Kultury lub Bibliotekami. Celem projektu będzie wprowadzenie idei debatowania do mniejszych ośrodków i wdrażanie uczestników już w szkole podstawowej w aktywności mające pozytywny wpływ na rozwój kluczowych umiejętności, takich jak:
– zdolności interpersonalne,
– krytyczne myślenie
– praca w grupie,
– umiejętności autoprezentacji,
– budowanie merytorycznej argumentacji.

Szkolenia

Na wszystkich uczestników projektu czekają kompleksowe szkolenia w ramach trzech bloków tematycznych:

1. Zasady debaty oksfordzkiej

2. Argumentacja i przekonywanie w debacie

3. Wystąpienia publiczne – jak przygotować się do wystąpienia i poradzić sobie ze stresem?

Poza warsztatami dla młodych debatantów, rozwijać będziemy także umiejętności osób, które na co dzień pracują z młodzieżą. Przeprowadzimy specjalne lekcje, kierowane do pracowników Bibliotek i Ośrodków Kultury, które przygotują ich do samodzielnego korzystania z narzędzia dydaktycznego, jakim jest debata oksfordzka.

Debaty

Aby przetestować nowopoznane umiejętności w praktyce, na uczestników czeka seria debat między uczestniczącymi w projekcie szkołami. Debaty sędziowane będą przez doświadczonych sędziów KSM oraz uczestników szkolenia dla Gminnych Ośrodków Kultury i Bibliotek. Po każdej debacie uczniowie otrzymają indywidualną i drużynową informację zwrotną. Zwycięzcy pierwszej rundy debat spotkają się w debacie finałowej, na którą zaproszeni zostaną także lokalni liderzy społeczni i politycy.

W ramach projektu opublikowany zostanie także mini-podręcznik pt. „Debata Oksfordzka w szkole podstawowej”, który będzie cennym materiałem dydaktycznym dla osób, które chcą wprowadzić debaty oksfordzkie do swojej lokalnej społeczności.

Zobacz realizacje projektu!

Kliknij, żeby dowiedzieć się więcej

Skawina

W warsztatach prowadzonych na teranie Skawiny wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: w Kopance, Jaśkowicach, Rzozowie oraz Borku Szlacheckim. Zajęcia odbyły się w urokliwym Pałacyku „Sokół”, udostępnionym dzięki współpracy z Centrum Kultury i Sportu w Skawinie
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadzony został przez naszego trenera, Jakuba Kozłowskiego.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Gabriela Klimczyk.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadził je Jakub Kozłowski.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „W szkole podstawowej powinien obowiązywać zakaz używania telefonów komórkowych.” 
 Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów! 

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Pierwsza runda debat

Finał projektu

Proszowice

W warsztatach prowadzonych na teranie Proszowic wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: 
  • Szkoła Podstawowa nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Proszowicach
  • Szkoła Podstawowa im. Św. Jadwigi Królowej w Klimontowie
  • Szkoła Podstawowa nr 2 w Proszowicach im. 6 Brygady Powietrznodesantowej gen. bryg. S. Sosabowskiego
  • Szkoła Podstawowa im. E. Kleszczyńskiego w Radziemicach
Zajęcia odbyły się w ślicznym Centrum Kultury i Wypoczynku w Proszowicach. 
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadzony został przez naszą trenerkę, Gabrielę Klimczyk.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Anna Kulma.
2. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Gabriela Klimczyk.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.” 
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów! 

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Runda eliminacyjna

Finał projektu

Olesno

W warsztatach prowadzonych na teranie Olesna wzięli udział uczniowie 5 okolicznych szkół podstawowych: 
  • Szkoła Podstawowa im.Bł. Ks.Kard. Stefana Wyszyńskiego
  • Szkoła Podstawowa w Borkach
  • Zespół Szkolno – Przedszkolny w Radgoszczy
  • Szkoła Podstawowa w Szczucinie im. Adama Mickiewicza
  • Szkoła Podstawowa im. Bł. Ks. Kard. Stefana Wyszyńskiego
 
Zajęcia odbyły się w Gminnej Bibliotece Publicznej w Oleśnie
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej, poprowadziła go nasza trenerka, Anna Kulma.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Dariusz Staroń.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych a poprowadziła je Irena Worobkiewicz.

 

Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.” 
 
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Runda eliminacyjna

Finał

Ryglice

W warsztatach prowadzonych na teranie Ryglic wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: 
  • Szkoła Podstawowa im. Janusza Korczaka w Kowalowej
  • Szkoła Podstawowa im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Zalasowej
  • Szkoła Podstawowa im. Czesława Wojewody w Lubczy
  • Szkoła Podstawowa im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Ryglicach

 

Etapy projektu:

1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej poprowadził Kacper Nowina-Konopka.
2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadziła Irena Worobkiewicz.
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Irena Worobkiewicz.
 

Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:

1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.” 
Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!3

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Pierwsza runda debat

Finał

Szczurowa

W warsztatach prowadzonych na teranie Szczurowej wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: 
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Niedzieliskach
  • Publiczna Szkoła Podstawowa im. Władysława Jagiełły w Zaborowie
  • Publiczna Szkoła Podstawowa im. Mjr Henryka Sucharskiego w Woli Przemykowskiej
  • Szkoła Podstawowa w Wietrzychowicach im. S. Miłkowskiego
 
Zajęcia odbyły się w Gminnym Centrum Kultury, Czytelnictwa i Sportu w Szczurowej
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadził je nasz trener, Krzysztof Buła.
2. Drugie zajęcia, ponownie poprowadzone zostały przez Krzysztofa, a dotyczyły skutecznej argumentacji 
3. Trzecie zajęcia skupiały się na autoprezentacji i wystąpieniach publicznych, a poprowadziła je Gabriela Klimczyk.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.” 
 Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów!

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Pierwsza runda debat

Finał

Tuchów

W warsztatach prowadzonych na teranie Tuchowa wzięli udział uczniowie 4 okolicznych szkół podstawowych: 
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny w Piotrkowicach
  • Szkoła Podstawowa im. prof.Jana Sajdaka w Burzynie
  • Publiczna Szkoła Podstawowa w Mesznej Opackiej
  • Szkoła Podstawowa im. Stanisław Staszica w Tuchowie.
     
 
Zajęcia odbyły się w ślicznym Domu Kultury w Tuchowie
1. Pierwszy warsztat obejmował zasady debaty oksfordzkiej i poprowadził je nasz trener, Kacper Nowina-Konopka.

2. Drugie zajęcia, dotyczące skutecznej argumentacji poprowadzone zostały przez Dariusza Staronia.
3. Ostatnie zajęcia,  poprowadził Kacper Nowina-Konopka, a dotyczyły wystąpień publicznych.
Następnie, uczestniczące szkoły wzięły udział w debatach oksfordzkich:
1. Pierwsza runda debat wyłoniła najlepsze drużyny, które w finale zawalczyły o tytuł zwycięzców.
2. W debacie finałowej uczestnicy debatowali nad tezą: „Krótkie wyjazdy turystyczne są lepsze niż długie podróże.” 

 

 Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z poszczególnych warsztatów! 

Warsztat 1

Warsztat 2

Warsztat 3

Debata eliminacyjna

Finał

Zadanie publiczne „Dialog młodzieżowy w małej ojczyźnie” sfinansowane jest ze środków Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach NOWEFIO na lata 2021-2030